21 July 2009

Sonunda Çalışma ve Oturma İznine Kavuştum! (Home Office Başvurusu)

Evlilik hazırlıkları sırasında bir taraftan da Home Office’e yapacağımız başvuru için araştırma yapmaya başladım. İlgili formu bulmak, destekleyici dökümanları hazırlamak ve ilgili ofisi bulup randevu almak vb. artık bu işlerde ustalaşmaya başlamıştım:) İngiliz olan eşimin konuyla pek ilgisi ve alakası olmadığı için bu işler hep bana kalıyordu neyse zaten artık bu son aşamaydı. Home Office web sayfasında kendime uygun formu ve yöntemi bulana kadar saatler harcadım, sitede yeterince bilgi var ama neyin hangi kategori altında olduğunu bilmeyince hemen ulaşamıyorsunuz aradığınıza. Sonuçta ben başvurumu“Settlement” kategorisinde ararken bana uygun bilgileri “visa extending” kategorisinde buldum, sonradan mantıklı geldi bana da, nihayetinde 6 aylık nişanlı vizesini 2 yıllık vizeye uzatmış olacaktım. Bunun adına “Further Leave To Remain” diyorlar, çalışma izni de ek bir hak olarak geliyor.



Formu bulduktan sonra (FLR (M)) son bir kez dökümanlar arasında kayboldum hata yapmamak için rehber dökümanları ve bulduğum formu bir kaç kez okudum ve sonrasında doldurduğum formu neredeyse on kere kontrol ettim.

Başvuru için iki seçenek vardı biri evrakların postayla gönderildiği üç ayda sonuçlanan ücretin 465 pound olduğu seçenek diğeri ise premium servis olarak adlandırılan daha pahalı 665 pound evrakların elden teslimi sonrasında 3 saatte sonuçlanan servis. Biz zaten yeterince zaman kaybetmiştik bu sebeple premium servisi seçtik. Bize yakın olan Birmingham ofisten randevu aldım, burada olabildiğince erken randevu almak önemli genel de yoğun oluyorlar ve en erken 2-3 hafta sonrasına randevu verebiliyorlar. Neyseki erken davranıp 1 ay önceden aramıştım böylece nikahtan bir kaç gün sonrasına randevumu alabilmiştim. Büyük gün yaklaşırken acaba her şeyi doğru mu yaptım diye evrakları gözden geçiriyordum bu arada eşim “Birmingham’a aldın değil mi randevuyu başka bir yer olmasın?” diyerek hem kafamı karıştırdı hem de endişelendirdi beni tam Home Office’i aramayı düşünürken telefonuma bir mesaj geldi. Home Office konfirmasyon mesajı atmıştı gün saat ve adres bilgilerini ileten. İkimiz de rahat bir nefes aldık bu mesajla.

Evraklar elde yola çıktık, evraklar daha öncekine benzer şeylerdi sadece artık ilişkimizi kanıtlamamızı istememişlerdi haliyle bu kadar aşamadan sonra. Ama ilginç bir şekilde benim boşanma evrakı gene istenilen evraklar listesindeydi kosolosluk ve register office’ten sonra üçüncü kez İngiltere mercileri benden bunu istiyordu! Bunun dışında genel olarak finansal durum, ikamet, pasaportlar, fotoğraf, evlilik sertifikası ve FLR (M) formunu hazırladık.

Gitmeden önce okuduğum rehber dökümanda 10 dakika önce gelin ama daha erken gelmeyin diyordu! İçeride kalabalık olmasın diye büyük ihtimalle. Randevu saatinden yarım saat önce Home Office’e ulaştık ama bu uyarıyı dikkate alarak çevrede biraz zaman harcadık, 10 dakika kala güvenliğe doğru ilerledik. Bu aşamayı geçince kaydımızı yapıp ekranda numaramızın okunmasını beklemeye başladık. Zaman ilerledikçe içerideki insan sayısı artıyordu. Bu kadar verilen paralarla Home Office’in ve bekleme salonunun biraz daha düzgün, modern ve özenli yapılmış olmasını beklerdim ama daha çok otobüs terminalini andırıyordu. Üç-dört saat süren bekleme süresinde de yapabileceğimiz hiç bir şey yoktu, ne bir ekran, dergiler, yiyecek, içecek alabileceğiniz makinalar vb. Hatta havalandırma olmadığı gibi pencereler de kapalı olduğu için onca insanla orada nefes almakta bile zorlandık. Elimizdeki gazeteleri okumayı çoktan bitirmiştik ki numaram ve gitmem gereken masa numarası okundu. Önce tek başıma evraklar ile ilgili masaya gittim, görevlinin istediği evrakları sıra ile verdim. Sonra eşiniz burdaysa o da gelsin dediler eşimi çağırdım ona bir kaç soru sordular. Pasaportlarımızı, fotoğraflarımızı, evlilik sertifikasını ve başvuru. formunu alıp ödeme bankosuna yönlendirdiler. Banka bilgileri, boşanma belgesi ve adresi kanıtlar faturayı almadılar.Tek sordukları soru da verdiğimiz fotoğraflar için “ne zaman çekildi” oldu. Ödemeyi yaptıktan sonra bekleme odasına geri döndük biometrics için beklemeye başladık. Artık deneyimliydim İngiliz mercilerine 3. kez parmak izi ve fotoğraf verecektim. Neden bir veritabanında bunları tutmazlar da her seferinde aynı kişin parmak izini alırlar ona da bir anlam veremedim. Neyse sıram geldi çağırdılar ve gittim Türkiye’dekinden çok daha samimi ve rahat bir ortamda geçti süreç. Ben de artık deneyimli olduğum için rahattım Istanbul’daki gergin ve asabi ifadeli görevlilerden sonra bu pamuk gibi şeker görevli bayan beni çok şaşırtttı daha önceki deneyimlerimde yazdığım gibi de fotoğrafım güzel olsun diye uğraştı bir kaç kez çekti fotoğrafı, tüm süreçleri net bir şekilde açıkladı, kısaca ollması gerektiği gibi davrandı. Bu duygularımı içimde tutamadım, "bu süreçte şu ana kadar gördüğüm en profesyonel ve pozitif görevlisiniz" deyip ayrıldım odadan ve sonrasında beklemeye devam...Bu sefer daha da bunaldık üç saatlik bir bekleme süresi başladı, ben dayanamadım çıkıp gelebilirmiyiz diye görevliye danıştım tamam dediler. Ama gene de sıra bize gelir mi diye çok uzun kalamıyorsunuz dışarıda 1 saat sonra döndük önümüzde gene 2 saatlik bekleme süresi vardı rahatsız koltuklarda, havasız ortamda, bir sürü çocuk ve diğer gürültülerle birlikte. Üç saati zor bir şekilde tamamladık ismimiz okunana kadar bir yarım saat daha geçti, kısaca toplamda 3,5 saatte işlem bitti adımız okundu bittiği için sevindik ama bir taraftan da cevabı alacak olmanın heyecanı ve endişesi vardı içimizde. Her ne kadar her şeyiniz tam olsa da ister istemez bir heyecan sarıyor sonuç açıklanacağında. Neyseki güzel haberi aldık, vizem uzatılmıştı, “Futher Leave To Remain”’e hak kazanmıştım böylece 2 senelik çalışma ve oturma iznimi almış oldum. Bu görüşme sırasında bize evraklarımızı geri verdiler, izni aldığımı açıklar bir belge ile birlikte burada yeni başlayan kimlik kartı sistemi ile ilgili bir broşür verdiler. Artık pasaporta sticker yapıştırma dönemi kalktığı için pasaport bana aynen geri verildi, ikamet ve çalışma iznimin olduğunu gösterir belge olan kimlik kartımın da bir hafta içinde gönderileceği söylendi. Son olarak görevli, iki sene sonra “Indefinite Leave To Remain” başvurusu için bu iki senede birlikte olduğumuzu kanıtlamamız gerekeceğini bu sebeple ortak adresimize adımıza gelen mektupları biriktirmemiz gerektiğini söyledi ve sonrasında oradan ayrıldık.
Faydalı Bilgiler;
Home Office Public Enquiry Offices; Birmingham, Croydon, Glasgow,Liverpool, Sheffield
Randevu almak ve sorularınız için Home Office Enquiry Bureau 0870 606 77 66
Başvuru Formu ile ilgili soru sormak için 0870 241 06 45

1 comment:

  1. merhabakardes,shengenulkesinde biriyle evlilik bana ingilterede calisma olayinda yardimci olurmu ve yerlesme? meselapolonya? tessekkur ederim ilginden dolayi....

    ReplyDelete